A tarsális alagút szindróma, hasonlóan a csuklón a carpalis alagút szindrómához , a megnövekedett nyomás okozta tüneteggyüttes. Ebben az esetben a tibialis posterior ideget érinti, amely áthalad a tarsális alagúton a belső malleolusnál és ellátja a talpát. Az ideg összenyomása zsibbadást és fájdalmat okoz a lábban. Okai általában a láb deformációi, vagy sérülések. A cipőbetétek és az ortézis mellett gyulladásgátló szerek és kortizonInjekciók jönnek szóba a Tarsaltunnelsyndromák kezelésére. Csak a konzervatív kezelésk kudarca után szabad mérlegelni egy mûtétet.

Mi a tarsális alagút szindróma?
A tarsális alagút az idegek és az ér áthaladásának helye a belső malleolus mögött. A szűkület a Tibia csont és a flexor retinaculum között van.
A talp érzékenysége nagyon fontos: az izom-csontrendszer és a felület közötti egyetlen érintkezés fontos információt küld az agy számára a mozgás koordinálásához. A biztonságos helyzet és biztonságos járás, valamint a talp érzékelése tehát a tibialis ideg funkciójától is függ.

Mi okozza a sípcsont érszakasz-alagútjának szűkítését?
A nagyon szoros vagy magas cipő (hegyi csizma, sícipő) kiválthatja vagy fokozhatja a tarsális alagút szindróma tüneteit. A nyomás közvetve más folyamatok eredményeként is kialakulhat. Elvileg minden olyan eljárás, amely szűkíti a tarsális alagútat kiválthatja.

Okai lehetnek:
- Boka süllyedés
- Ödéma és duzzanat, pl. Boka rándulás után
- cukorbetegség
- reuma
- visszér
- Hegesedés baleset után
- A boka deformációja a bokaízület osteoarthritise miatt
- Ezek eredményeként a tibialis ideg illetve végágainak krónikus károsodása alakulhat ki.

A tarsális alagút szindróma tünetei:
- lábfájdalom
- zsibbadtság
- bizsergés
- égő érzés
- esetleg éjszakai fájdalom

Jellemző lehet a terheléste fokozódó fájdalom, különösen akkor, ha hosszabb pihenőidő után edznek. A nyugtalan lábak szindróma, amely különösen éjszaka jelentkezik.

Diagnózis:
- Alapos anamnézis
- A tünetek és a fájdalom leírása
- Klinikai vizsgálat: nyomás, Tinnel tünet
- Idegvezetési teszt vagy EMG (elektromiogram, azaz izomfunkciós teszt)
- röntgen és az MRI

A tapasztalt diagnoszta számára a legfontosabb lépés a páciens interjúja: az égő érzés és a láb szenzibilitás zavarai - elsősorban éjszaka - egyértelműen rámutat a tarsális alagút szindrómára.

Differenciáldiagnózis:
- Sarkantyú
- Achilles-íngyulladás (Achillodynia)
- Stressztörések vagy fáradtságtörések a sarokcsontokban, különösen a futóknál
- Lábba sugárzó gyöki fájdalom

A diagnózis egyik fontos célja nemcsak a tarsális alagút szindróma egyértelmű azonosítása, hanem a kapcsolódó idegkárosodás folyamatának, stádiumának és súlyosságának felmérése is. Ez különösen fontos a kezelési tervhez.

Ha lehetséges, a tarsális alagút szindrómát konzervatív módon, azaz műtét nélkül kezeljük.
Súlyos gyulladás esetén fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő gyógyszerekre van szükség. Ide tartoznak az NSAID - ok ( nem szteroid gyulladáscsökkentők ), amelyeket dekongesztáns gyulladásgátlóként használnak. Súlyos ideggyulladás és duzzanat esetén kortizon-injekciókra is szükség van.

Műtét elött neurológiai vizsgálat mindenképpen szükséges.

A műtéti kezelést csak az injekciós kezelés és az okiterápia kudarca esetén, és valóban tartós, világos neurológiai / neurogenikus panaszok esetén kell végezni.

Kérdése van? Érdeklődik?

Forduljon hozzánk bizalommal!